Oszustwa wakacyjne i biletowe. Jak się ochronić?

Rozpoczął się sezon na wakacje i wszyscy tłumnie ruszamy na wyczekiwany odpoczynek. Jednak podczas wakacji nie możemy zapomnieć o swoim bezpieczeństwie. Zagrożenie koronawirusem to jedno, ale trzeba pamiętać, że wszelkiego rodzaju oszuści nie zasypują gruszek w popiele i stale próbują nas naciągnąć. Niesamowita okazja może okazać się zwyczajnym oszustwem. Policyjne biuro dw. Z Cyberprzestępczością oraz Państwowy Instytut Badawczy, wraz z Europolem przestrzegają, aby dokładnie sprawdzać wszystkie oferty internetowe.

 

Czym jest oszustwo wakacyjne i biletowe?             

Oszustwa przez internet to nie tylko wysłanie cegły zamiast telefonu, zakupionego na Allegro. Często są nimi szerzej zakrojone akcje przestępcze. Załóżmy, że płacisz przez internet w biurze podróży, agencji lub prywatnej osobie za usługę wynajmu – na przykład za rezerwację biletu czy zakwaterowanie. Gdy próbujesz już „na żywo” zrealizować swój wynajem, okazuje się, że usługa nie istnieje lub została wykonana ze skradzionej karty. To właśnie oznacza, że padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego.

„W wielu przypadkach oszustwo jest tylko częścią większego planu – przestępcy wykorzystają skradzione dane karty kredytowej jednej osoby do zakupu legalnych usług turystycznych, które następnie oferują innym osobom po niższej cenie (zarabiają na powtórnej sprzedaży tej samej usługi)” – czytamy na stronie Europolu.

Podobnie jest zresztą z oszustwami biletowymi. Gdy kupujesz przez internet bilet z drugiej ręki na koncert, festiwal czy wydarzenie sportowe, a bilety okazują się być fałszywymi lub nieistniejącymi – to właśnie oszustwo biletowe.

Jakie są sygnały ostrzegawcze?

Jeśli widzisz niesamowitą ofertę, która aż prosi się, aby ją jak najszybciej zarezerwować – uważaj. Prawdopodobnie to SCAM (ang. – oszustwo). Bardzo ważne jest, aby zwrócić swoją uwagę najpierw na wygląd strony. Jeśli jest tylko kilka szczegółów o hotelu, niewiele zdjęć, internetowe recenzje są słabe i jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym np. Western Union, albo BitCoinami (wirtualną walutą), w dodatku jesteś namawiany do szybkiej zapłaty, to bardzo zły znak. Takie typy płatności bardzo trudno wyśledzić i są niemożliwe do zwrócenia, a renomowana firma nie będzie naciskać na jak najszybszą płatność konkretnie od Ciebie.

Środkami przekazu nieuczciwych ofert może być tak naprawdę wszystko.

Oszuści mogą używać fikcyjnych rozmów na popularnych portalach takich jak Facebook, SMS-ów, fałszywych reklam na stronach (np. OLX), fałszywych e-maili. Wszystko po to, aby skusić cię swoją ofertą, a potem oskubać twój portfel. Należy pamiętać, aby nie odpowiadać na niespodziewane SMSy, wiadomości i maile. Linki, które otrzymasz, mogą być nie tylko oszukańczymi stronami, ale również mogą zawierać wirusy, zarażające urządzenie.

Warto również zrobić rozeznanie, aby upewnić się, że firma oferująca usługę jest legalna, lub sprzedawany bilet w ogóle istnieje.

Należy sprawdzić, czy strona internetowa używa zaufanego certyfikatu (ikona kłódki obok adresu www). Legalna firma będzie miała również swój regulamin, zasady zwrotów pieniędzy i politykę prywatności – musi również poprosić o zgodę, zanim przekaże jakiekolwiek dane osobom trzecim. Warto zwrócić również uwagę na nazwę witryny. Oszuści często zmieniają jedną literkę, aby przypominała znaną markę – np. Facebuk zamiast Facebook. Sprawdź również, czy strona oferuje pełne dane kontaktowe, które pomogą ci się skontaktować gdyby coś poszło nie tak.

Jeśli zaś chodzi o bilety, warto kupować jedynie na znanej i renomowanej witrynie wymiany biletów, w kasie klubu lub u organizatora.

Jeśli nie ma innej możliwości, niż kupno od prywatnej osoby, pamiętaj, aby w takim wypadku nie wysyłać pieniędzy przez internet. Spotkaj się ze sprzedawcą na żywo i zapłać, dopiero kiedy sprawdzisz towar. Pamiętaj, że wtedy też pozostaje ryzyko przeoczenia czegoś z Twojej strony, a bilet może okazać się fałszywy.

Po zakupieniu usługi sprawdź, czy otrzymałeś wszystko, co niezbędne.

Usługodawca powinien przesłać ci bilety elektroniczne (najczęściej w formie pliku PDF) lub dokumenty rezerwacji. Spójrz na swoje dane osobowe oraz dane hotelu czy innego usługodawcy. Jeśli dane nie będą się zgadzać, usługa może być nieważna. Spróbuj także potwierdzić telefonicznie, czy rezerwacja została dokonana.

PAMIĘTAJ! Jeśli coś pójdzie nie tak i okaże się, że zostałeś ofiarą oszustwa wakacyjnego lub biletowego, zachowaj wszystkie dowody i zgłoś powiadomienie o przestępstwie na najbliższy komisariat policji. Szybka reakcja zwiększy szanse na odzyskanie wyłudzonych pieniędzy!

Red. Kamil Dąbrowski

Fot. Pixabay

Żródło: Europol, www.europol.europa.eu/2good2btrue

0 0 votes
Article Rating
  • Lider nowy

Powiązane artykuły:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Partnerzy